Hornenacht 2015

Oefenrit

Op 23 oktober vond op de vrijdagavond de oefenrit van de 42e Hornenacht plaats. Een lekker begin van het weekeinde!

De laatste rit waaraan we hadden deelgenomen was de Westhoek Classic in september, maar deze is toch niet echt te vergelijken wat betreft het route/ kaartleessysteem.
Het was dus wel prettig om zo even de kans te krijgen er weer een beetje ‘in te komen’!
En het was inderdaad wel even nodig, toch wel een aantal ‘suffe’ fouten gemaakt…
Tweetal langsrijders gemist, een foutcontrole opgeschreven doordat we een verkeersbord over het hoofd zagen…
Conclusie was dus simpel: ‘Beter concentreren en onderling communiceren!’.

Verslag 2015

Het was een erg aangename avond, met als enige smetje dat een van de deelnemers (in een prachtige Escort MK1 RS2000 overigens ) door een familie ‘doorgedraaide’ Belgen in een aantal auto’s werd achtervolgd en geprobeerd klem te rijden, omdat ze kennelijk te dicht in de buurt van hun erf waren geweest…

Dag van tevoren

Op vrijdagavond afgesproken in onze loods met Stefan om nog even onderling de puntjes op de welbekende ‘i’ te zetten. Het was echter ‘zoete inval’. GEZELLIG dus!
Bert (welbekend als de vaste navigator van Fredi in de knalgele Renault 8 Gordini) en Rob (die ons, als uitzetter van…, op 11-12 mrt het vuur aan de schenen gaat leggen met de 24-uurse Hornelandrally), kwamen nog even een kijkje nemen naar ons nieuwe rallyproject in opbouw.
Dit zal nog wel een anderhalf- twee jaar gaan duren, dus voorlopig blijven we nog lekker aan het toeren in onze 02!
Ondertussen waren ook Rick & Maurice nog binnengevallen.
Uiteraard ging het gesprek over tips en onderlinge ervaringen, in het verleden gemaakte ‘minder slimme’ fouten en over de komende Hornenacht!

De dag zelf

Verslag 2015 We hadden afgesproken bij ‘De Loods’ van het Horneland Rally team om 16u, dus maar op tijd de ‘Rode vriend’ ophalen.
Deze had er echter even geen zin in… Was ook wel weer mijn eigen schuld... De auto afgespoten met de hogedrukreiniger, daarna terug op zijn plekje gezet en de handrem aangetrokken, waarschijnlijk ‘in gedachte’ gebeurd, maar vast zat hij aan het rechterachterwiel. Het wiel er maar even afgeschroefd en het euvel was in ieder geval weer opgelost…
Inmiddels toch nog te laat, dus nog vlug langs huis en maar meteen door naar de ‘Schuttershoeve’, de thuis basis van de Hornerijders. Door het ‘gejaag’ vergeten om even een seintje te geven aan de anderen die zo netjes waren om toch even op ons te wachten….Sorry…

De parkeerplaats van ‘de Schuttershoeve’ stond bij aankomst al bijna helemaal vol met prachtige klassieke rally exemplaren

Na een korte briefing zijn vanaf 17.01 uur de eerste deelnemers gestart, dit in de ‘plenzende’ regen. En ja hoor….wederom een stress-momentje….Het contactslot van de BMW wilde niet meewerken. Na 4-5 minuten tikken, rammelen en bewegen van de sleutel in het contactslot draaide de sleutel alsnog om… de voortekenen vóór de rit waren niet ‘kwasie positief’.

De route

De Hornenacht bestond, met als vorig jaar uit twee trajecten, beide circa 3 uurtjes rijtijd.
Het eerste traject bestond als eerste uit een neutrale route richting richting de Bocholtse regionen net over de grens in België, met daarna ingetekende lijn met delen blinde lijn, pijlen, Visgraat en een Baril. Alles was op schaal 1:25000 en full-color routekaarten, dus prettig en overzichtelijk

De uitzetters hadden wederom de nodig foefjes ingebakken. Foutcontroles waren in grote getalen aanwezig, het kwam in veel gevallen dus neer op slim redeneren en zo scherp als mogelijk de kaarten te lezen!

Daarnaast uiteraard de nodige scherprijders en controles waarbij het correct ‘trippen’ van de afstand wel noodzakelijk was!

Tijdens het uurtje pauze werden we getrakteerd op een keurig verzorgd, uitgebreid ‘warm buffet’.
Normaal komen altijd wel een tien minuten/ kwartiertje te vroeg binnen, maar omdat we overal net iets meer de tijd hadden genomen om te controleren of er nu wel of geen routecontrole zou staan, zat de zaal al redelijk vol toen we binnenkwamen, ondanks dat we als 6e waren gestart.

Voor de zekerheid overigens toch de sleutel maar in het contactslot laten zitten en niet geheel terug gedraaid om een herhaling van de problemen vóór onze start te voorkomen.

Het tweede deel begon met een Bol-Pijl, daarna Pijlen-Punten, vrije punten en een Grensbenadering. Net als vorig jaar zaten we er vanaf het begin lekkerder ‘ín’ dan in het eerste traject.
Toch de juiste geestverruimende werking van het buffet!
Het kaartlezen ging écht prima, hierdoor konden we er lekker vlot door de uitgezette routes heen.

Bij het laatste traject Grensbenadering was het weer even goed naar de kaart kijken.
Zo was de grenslijn een keer onderbroken met de mogelijkheid om zo toch een lus te kunnen rijden en als klapper op de vuurpijl, hadden de uitzetters een geniepige ‘lus’ opgenomen op het einde van het traject.
Links van de weg stond ‘einde grensbenadering’ gemeld, echter als men nog een 200 meter zou doorrijden, kon er nog onder de grenslijn door gereden worden. Hier was een ‘hier keren’ geplaatst.
Deze zorgde echter achteraf nog wel voor de nodige discussie. Na het keren was er nergens meer grenslijn aan de rechterhand…Maar buiten dat, deze lus had ik vooraf gewoon al niet opgemerkt..

Gelukkig zelf ook dit keer de finish weer ‘heel’ gehaald, zonder problemen verder.
Ook nu stonden de ketels met tomatensoep en vers belegde broodjes klaar!

Wat later op de avond werd de uitslag bekend gemaakt, we waren toch nog 6e geworden! Dus al met al nog zo slecht niet.

Achteraf kunnen we terugkijken op wederom een erg gezellige en geslaagde avond!
Mooie route, leuke afwisseling tussen onverharde en verharde wegen!

Helaas ook hier weer een smetje, kennelijk vond iemand het nodig om een steen naar de Rally-Mini van Robert & Rob te gooien, met als resultaat dat deze er compleet uit lag…zij hebben de route moeten vervolgen met de daily-driver.
Toch jammer dat de acceptatie van onze fantastische hobby niet al te groot is…

Als afsluiting

Ook voor deze editie een dikke vriendelijke dankjewel aan de organisatie en uitzetters die deze avond mogelijk hebben gemaakt! Er komt toch heel wat bij kijken om alles in de juiste banen te leiden natuurlijk!
‘Keep up the good work’ en ook nu tot volgend jaar wat ons betreft ;)
Verslag 2015
Hornenacht 2015, Equipe nr. 06
Stefan Maatman & Björn Schepens (met de rode ’73 BMW 2002 Touring)


Terug naar de homepage